k1abc.1w.lv

k1abc.1w.lv

 
    |


Atkariba!





Atkarība no datorspēlēm. Cik tas ir nopietni?

   

 

Mūsdienās ar datorspēlēm aizrāvušies kā bērni, tā pieaugušie. Daži aizrāvušies vairāk, daži mazāk. Daži pārāk daudz. Daži spēļu dēļ zaudējuši darbu vai ģimeni. Bet citi darbu un ģimeni zaudējuši azartspēļu vai futbola mīlestības dēļ. Vai tiešām par atkarību no datorspēlēm ir jārunā kā par nopietnu psihisku problēmu? Speciālisti un upuru tuvinieki uzskata, ka ir gan.

 

Joks vai nopietna problēma

Nesen kāda ASV Viskonsinas štata iedzīvotāja vainoja tiešsaistes datorspēli EverQuest sava 21 gadu vecā dēla pašnāvībā. Puisim bijušas garīgas problēmas, un viņš nonācis pilnīgā atkarībā no EverQuest virtuālās fantāzijas pasaules. Šī spēle tiek vainota arī kāda puisēna nāvē Filadelfijas štatā, jo viņa tēvs bija tik ļoti aizrāvies ar spēli, ka viņa nevērīgā izturēšanās noveda pie bērna nāves.

Kaut gan šādi gadījumi ir ļoti reti, garīgās veselības speciālisti apgalvo, ka videospēlēs un datorspēlēs piedāvātās fantāzijas pasaules var kļūt par vissmagāko atkarību objektu, kas viegli var iznīcināt gan laulību, gan spēlētāju karjeru.

Ilgus gadus spēļu cienītāji runas par nonākšanu atkarībā uzskatīja vairāk par joku, taču, savairojoties tādām spēlēm kā EverQuest, speciālisti par šo atkarības formu runā pavisam nopietni. Jāņem vērā, ka EverQuest popularitāte patiesi ir iespaidīga – patlaban tai ir vairāk nekā 400 000 maksas abonentu. Protams, internetā eksistē arī nīdēju kopienas. Piemēram, EverQuest gadījumā Yahoo apvienojuðies spēļu fanu atstumtie un atstumtās, kas izveidojuši grupu EverQuest Widows (EverQuest atraitnes)…

- Tā ir liela un tikai pieaugoša problēma gados vecākiem pusaudžiem un pieaugušiem vīriešiem, - izdevumam CNET sacījis Kalifornijas psihologs doktors Timotijs Millers.

- Esmu pieredzējis daudzus gadījumus, kad 17 vai 18 gadu veci puiši, kuriem ir pieejams ātrs interneta pieslēgums, gandrīz nemaz neiziet no mājas. Reiz mans pacients bija jauns vīrietis, kurš vēlējās iegūt darba nespējas pabalstu agorafobijas dēļ, - sacīja Millers. - Viņam nebija psihisku noviržu, viņš tikai negribēja pamest EverQuest un interneta saraksti.

Timotijs Millers min divus rīcības veidus, kas liecina par cilvēka nonākšanu atkarībā no datorspēlēm: viņš regulāri pavada spēlē daudz ilgāku laiku, nekā sākumā pats ir plānojis, turklāt turpina spēlēt arī tad, kad tas draud jau ar pavisam bēdīgām sekām.

Starp citu, ASV jau ir izskanējušas prasības EverQuest pievienot brīdinājumus par tās iespējamo ietekmi. Tomēr EverQuest izdevēja Sony Online Entertainment mārketinga viceprezidents Skots Makdeniels uzsver, ka kompānija paļaujas uz pašu spēlētāju saprātīgumu.

- Manuprāt, mūsu nostāja ir tāda pati kā visu citu produktu mārketingā – klientiem pašiem ir jābūt atbildīgiem par to, ko viņi dara, lietojot mūsu produktu, - paskaidrojis Makdeniels. - Jūs taču, sēžoties automašīnā, nekur neredzat brīdinājumus Nebrauc virsū cilvēkiem. Cilvēkiem pašiem jābūt pietiekami saprātīgiem un, ja viņiem ir bērni, jāpievērš uzmanība tam, ko viņi dara.

 

Tēvs kļūst par šamani

Deniss Benets sāka neapmeklēt nodarbības augstskolā, viņa laulība bija tuvu sabrukumam, turklāt jaunais vīrietis gandrīz nemaz neveltīja laiku gadu vecajam dēlēnam. Toties viņš bija sasniedzis 58. līmeni kā Madrids, Lielais Ziemeļu šamanis – Denisa varonis spēlē EverQuest, kas paņēma visu viņa laiku un domas. Šādi CNET apraksta vienu no gadījumiem, kad pieaudzis cilvēks nonāk reālā atkarībā no parastas datorspēles.

Šis stāsts ir ar laimīgām beigām. Tagad Beneta ģimenes dzīve un sekmes augstskolā ir strauji uzlabojušās, jo apmēram pirms gada viņš spēli pameta. Benets ir pārliecināts, ka viņš bija kļuvis pilnīgi atkarīgs no EverQuest, un ir laimīgs, ka beigu beigās tomēr spējis pārvarēt tieksmi atkal un atkal iegrimt populārās spēles bagātajā fantāzijas pasaulē.

- Šī spēle gandrīz sagrāva manu dzīvi, - atzīst tīklu inženieris. - Tā arī bija mana dzīve. Es vairs nebiju es, es

Atpakaļ